Geen nieuws is goed nieuws, maar hier is toch weer - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Pieterjan en Kirsten Arnauts en Coenegrachts - WaarBenJij.nu Geen nieuws is goed nieuws, maar hier is toch weer - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Pieterjan en Kirsten Arnauts en Coenegrachts - WaarBenJij.nu

Geen nieuws is goed nieuws, maar hier is toch weer

Door: Kirsten en Pieterjan

Blijf op de hoogte en volg Pieterjan en Kirsten

27 Maart 2008 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Na een paar druilerige dagen met regen en Belgische temperaturen is de Zuid-Afrikaanse hemel weer helemaal opgeklaard en schijnt het zonnetje als nooit tevoren! Het gaat nog steeds heel goed met ons en de tijd hier gaat enorm vooruit: al bijna 2 maanden hier!
Ons (Paas)weekendje Warmbaths bij onze medestudenten Steffie en Joris was er zeker één om hier neer te schrijven! Op vrijdagochtend, nog voor de hoender kraaide, zetten we de reis met onze blauwe Toyota Yaris (ik vermeld het maar voordat iemand vraagt wat voor auto het was en ik dan ‘een blauwe’ zeg) in richting ‘Bela Bela’, zo een kleine 350km hier vandaan (bijna om het hoekje hier). Toen we aankwamen waren ook An en Ben, twee docenten van ons, daar om een project uit te werken in het plaatselijke weeshuis. Het was leuk om een aantal mensen uit onze vertrouwde omgeving terug te kunnen zien en het werd dan ook een blij weerzien waar er honderduit werd verteld over de afgelopen weken! Ook kregen we de opdracht van Joan, de huisBAZIN waar Steffie en Joris verblijven, om An en Ben terug naar de luchthaven in Johannesburg ( 200km terug) te brengen. Zo goed als we zijn, hebben we dat zonder mokken gedaan (tegenpruttelen durfden we niet). Maar toen bleek dat de weg toch niet zo duidelijk stond aangegeven en het begon te schemeren en de tijd begon te dringen (gelukkig waren we vroeger vertrokken dan Ben voorstelde) was het tijd voor een stevige portie stress! Maar de Potjes zouden de Potjes niet zijn als ze deze klus niet op tijd geklaard kregen en intussen staan An en Ben weer veilig op Belgische bodem!
De volgende dag zijn we het ‘Talje’ house waar Steffie en Joris stage doen, gaan bezoeken. Dit is een weeshuis voor straatkinderen met een mentale handicap en dit is toch wel het ‘paradijs voor opvoeders’. Helaas niet het paradijs voor de kinderen zelf, want de omstandigheden waren soms schrijnend. Maar we verloren er ons hart en zijn nu vastbesloten om een nieuwe stageplaats te krijgen bij ons in Potchefstroom! We voelen ons namelijk niet ‘voldaan’ met ons werk, zeker niet nu we dit gezien hadden. We zijn momenteel aan’t lobby’en om in het Potchefstroomse ‘Childhouse’ te mogen werken, dit is ook een weeshuis voor kinderen met gedragsproblemen of gewoonweg kinderen die geen ouders meer hebben. Dat is wat we moeten hebben! Wat we nu doen is wel interessant en we leren veel bij over ‘social work’ maar we zijn en blijven (toekomstige) opvoeders. Ik hoop echt dat het lukt, we houden jullie op de hoogte.
’s Avonds hebben we kennis gemaakt met het zwarte Afrika ‘by night’ (zwarter kan haast niet he :)): een (Paas)misviering in een township die welgetelde vijf (!) uren geduurd heeft (voor ons, want het was toen nog niet afgelopen). Haleluia, Praise the Lord! Een schitterende ervaring, maar we moeten eerlijk zijn: vijf uren zijn te lang. Het begon rustig: stukje bijbel, stukje zingen, rechtstaan, zitten, rechtstaan, zitten enz.. Dan kwam er een preek van 1u en 13 min waar er zowel geschreeuwd, gelachen als gegooid met voorwerpen werd. En we begrepen er allemaal niet zoveel van, de enige taal die gesproken was, was Tzutu of zoiets. Vervolgens werd het doek verwijderd en kwam Jezus op het kruis tevoorschijn waarop zowaar een collectief orgasme ontstond! Er werd gejoeld, gedanst en gezongen en toen de herrie een beetje bedaard was, was het tijd om ongeveer 60 kinderen te dopen en daarop volgend 20 kinderen hun communie te laten doen. ( Het was een beetje een all-in-one kerkdienst). Toen was het ongeveer 00u en ik voelde me al af en toe wegdutten.. maar toen begon het pas! Het ene lied volgde het andere op en er werd gedanst en gezongen alsof hun leven er vanaf hing! Mooi om te zien, voor 10 minuten, maar na een uur hadden we het echt wel gehad en om 1u zei Paulina (de vrouw waardoor we werden uitgenodigd) eindelijk de verlossende woorden: ‘do you maybe want to go home?’ en jaaaaa dat wilden we!
De volgende dag weer mee geweest naar het Talje house, waar alle (werk)handen welkom zijn. Hierna namen we afscheid van onze vrienden en Mega Kirsten zorgde weer voor een veilige terugkeer. Home sweet home, zo voelt het wel als we in ons huisje in de Auretstraat terugkomen!
Dinsdag zijn Evelien en Gregorie vertrokken, dat was toch even moeilijk en zorgde hier en daar voor traantjes. De band die je hier opbouwt in een paar maanden tijd met elkaar is echt wel sterk en het is even moeilijk als er dan iemand uit wegvalt. Maar goed, nu is de tussenstand weer gelijk: 4 Belgen – 4 Hollanders. De andere Belgen zijn inmiddels terug van hun rondreis, enkel voor 5 dagen want dan vertrekken ze weer. En Pieterjan en ik hebben een kamergenootje erbij: hij heet Bram, is (bijna) 24 jaar en is bang voor geesten. Wel gezellig ’s nachts dus! Binnenkort komen er twee nieuwelingen: Botswaners! En van onze huisbaas Wilma mogen deze twee niet in het grote gedeelte van het huis (waar nu dus alleen blanken verblijven) wonen, maar in het kleiner gedeelte achter ons huis, want ‘you can’t live together with ‘them’ ‘they’ are too different from you!’ Ongelooflijk he, ik wist niet wat ik hoorde. Maar daar is geen sprake van, die jongens betalen evenveel voor een kamer hier als hierachter en we willen graag dat ze hier komen wonen.
Voor de rest is het hier vrij rustig, ook hier is het Paasvakantie. We moeten wel nog een paar dagen per week stage doen, maar het schooltje in ‘Hospice’ is gesloten (oooh jammer). Dat wisten we niet en we hadden net een leuke activiteit uitgewerkt! 40 eieren hadden we de dag op voorhand gekookt om ze door de kinderen te laten schilderen en toen we eindelijk aankwamen met het gammele taxibusje en de eieren die het gehobbel overleefd hadden, bleek het dus keihard gesloten te zijn! Dan maar mee met de Social Worker op huisbezoek! Was heel leerrijk en ook wel confronterend, wat een armoede hier toch wel is. Voor de mensen die denken dat dat niet meer zo is omdat onze foto’s dat niet tonen: de toestanden hier zijn soms echt wel schrijnend. Maar daar maak je uit respect geen foto’s van natuurlijk.
Zo, ik denk dat ik jullie weer een waardige update heb gegeven. Ook nog even vertellen dat we dit weekend gaan raften! Alleen voor Potjes met ballen!
Bedankt ook nog altijd voor de leuke reacties, doet deugd om te lezen dat jullie ons een beetje volgen.

Lekker Naweek! (= fijn weekend)

  • 29 Maart 2008 - 10:37

    Evelien Hooftman:

    Hey hey!Eerst en vooral: wat mis ik jullie! (en het goede weer van Zuid-Afrika..) De dagen dat ik al thuis ben heeft het nog niet anders gedaan dan geregend! Wat leuk.. :-s Ik hoorde van Carin dat Wilma weer zo lekker racistisch aan het doen was.. Toch wel erg eh.. Laat die twee nieuwe Botswaners maar in onze kamertjes slape.. Ookal heeft/had mijn kamertje geen tralies, geen gordijn, soms geen licht,.. maar wel een privé mierennest! :-) Ik vind het spijtig dat ik hen niet meer kan ontmoeten.. maarjah.. hier in België gaat alles weer zijn gewone gangetje..
    Ik hoop dat jullie een fantastisch weekend gaan hebben met het raften, hopelijk is het niet met die akker van Noah eh maar met een rubberen bootje ;-)

    Vele groetjes, dikke knuffels en dikke zoenen!

    Tot in Belgë!

  • 29 Maart 2008 - 10:58

    Papa Bunsbeek City:

    ditmaal eens iets serieus, hoewel nog altijd kleine letters (mijn pink is nog niet gegroeid).
    met belangstelling lees ik jullie verhalen en belevenissen: steeds boeiend verwoord en aangenaam om lezen. ook de afwisseling(nu weer eens doorlopende tekst, vorige keer de zeer gesmaakte wist-je-dat formule), fijn om telkens opnieuw de laatste ontwikkelingen te kunnen volgen. proficiat voor jullie enthousiasme en gedrevenheid om voor kinderen die duidelijk veel minder hebben dan hier in de westerse wereld dit alles te willen doen.naast de moeilijke momenten beleven jullie ook leuke dagen: uitstappen, bbq met vrienden, bezoek aan steffie en joris, een zeer uitgebreide paasviering (nu bent u voor enkele jaren gerust, dit telt voor meerdere jaren),...
    ondertussen vragen diverse mensen uit onze omgeving regelmatig hoe het met u(pieterjan)gaat; met een zekere fierheid kan ik dan zeggen " goed,hij beleeft heel wat in het verre zuiden, samen met zijn reis- en klasgenote kirsten".
    ondertussen zijn jullie bijna 2 maanden weg, bijna halfweg dus.nog eens zolang en dan mogen jullie beginnen met aftellen. en ge weet pieterjan ( en kirsten)hoe ge me kunt herkennen op de luchthaven in amsterdam: rode roos in mijn knoopsgat van mijn jas en nog steeds schoenmaat 42, ook daar is dus niets aan veranderd.
    zo, het gaat jullie goed, wij duimen hier voor jullie en (uiteraard) zien we jullie nog graag.

    papa en mama bunsbeek, alsook de rest van de "family".

  • 30 Maart 2008 - 12:45

    Paarse:

    Hoi PieterJan. Ik lees al dat je het goed naar je zin hebt daar. Ik lig dit wekend met griep in bed, wat heel spijtig is. want gisteren was het afschijt feestje van Perelli in het Gildenhuis. Als je terug komt is er veel verandert hier. N8 en Gildenhuis zijn overgenomen door Kris van Cafe Het Schaap. De N8 wordt terug De Link en Het Gildenhuis wordt een bruine kroeg "Ouwe zaken muziek" met LP's en Cd's. Hier is het nog altijd slecht weer. Van de week nog sneeuw geweest en elke dag grijs en Kou.

    Graetz Paarse en de rest van Gilde.

  • 30 Maart 2008 - 16:21

    Grote Zus:

    Dag lieverds!

    Leuk weer eens wat te lezen van jullie! Zoals papa het zo schoon kan typen: "fijn om telkens opnieuw de laatste ontwikkelingen te kunnen volgen!" Momenteel staat er een nieuw brouwsel in de oven. Cake met speculaas en chocolade met nougatstukjes... Ik ben eens benieuwd! Als het smaakt, stuur ik er wat van op, wat zeg je daar van! :-) Ondertussen is de paasvakantie reeds voor de helft gepasseerd en staat een laatste trimester voor de deur! Wat gaat het toch vooruit! Dat ervaren jullie ook wel zeker! Al bijna halfweg!

    Ach ja... Ik heb voor de rest niet veel zinnigs meer te zegggen, wanneer wel trouwens? :-) Dus laat ik jullie maar! Ik hoor/ lees jullie nog wel!

    Vele groetjes en dikke knuffels van Wim en mij!

    Toedeloe!

    :-)

  • 30 Maart 2008 - 20:59

    Mama:

    Hallo Pieterjan en Kirsten,
    Pj ik moet je iets bekennen en dat is dat ik je soms ongelooflijk veel mis maar ja dat hoort erbij. Verder vind ik zoals je papa en zus schrijven ongelooflijk plezant te lezen dat jullie het daar zeeer goed stellen en ben echt fier om aan anderen te vertellen wat je daar zoal doet. De rest van de familie stelt het goed en vragen dikwijls naar je heb hen ook gevraagd dat ze eens een berichtje zouden willen schrijven en ze gingen dat doen. Verder weet ik niet veel om te schrijven ja dit nog dat ik heel blij ben met mijn verjaardagscadeau van jullie allemaal ne dikke merci. Ik ga maar eens stoppen ik zie je heel graag velle dikke knuffels en zoenen en tot nog eens. Doe ook de groeten aan Kirsten en de andere huisgenoten.
    Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag

  • 31 Maart 2008 - 12:51

    Tante Ria:

    dag neefje en kirsten,
    ik heb inderdaad beloofd aan mama dat ik ook nog eens een berichtje ging achterlaten. Hier alles goed hoor. De ene dag zon, de andere dag regen, wind, ... Zaterdag zijn we gaan pasta eten in Kortenaken, Landelijke Gilde. Mama vertelde dat je het wat moeilijk had met het eten daar. Wil nu juist lukken dat ik in het Belang van Limburg gelezen heb dat daar in Zuid-Afrika een frituur staat !!! Yep !!! Dus : Moenie worrie nie. Een plaatselijke slager (Kaapstad) maakt er cervela's, frikandellen, bouletten, bitterballen, vleeskroketten ..En de mama maakt stoofvlees, vidé, balletjes in tomatensaus... Er zijn de belgische bieren : duvel, stella, hoegaarden. Meer info over dit belgische frietkot in Zuid-Afrika vind je op www.frituurtje.co.za
    smakelijk !!!! de eigenaars zijn van Paal en Heusden-Zolder. In de week werken ze in de IT-sector. Maar dan runnen anderen de frituur.
    Een 'pyamapaard' lijkt daar een zebra te zijn. een 'schemerkilkie' een drankje dat je 's avonds bij ondergaande zon drinkt.
    zo dat is eens wat ander nieuws als de papa die zijne pink nog altijd te kort is en schoenmaat 42 blijkt te behouden. En die roos in zijn jas, tja ...
    Vital is zaterdag naar de voetbal gaan kijken : SINT-TRUIDEN - ROESELARE. 0-1
    Weinig euforie.
    Jeroen stelt het ook goed. Is onder het paasverlof mee werken met vital. Kan hier niks aan zijn eindwerk doen. Alleen op school en samen met medestudent.
    Stel het nog goed daar en groetjes aan allen !
    Tante Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieterjan en Kirsten

wil je foto's zien? ga dan snel naar: http://s272.photobucket.com/albums/jj177/pieterjanarnauts/

Actief sinds 23 Jan. 2008
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 38460

Voorgaande reizen:

04 Februari 2008 - 17 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: