verslag voetbal en bezoek ikageng - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Pieterjan en Kirsten Arnauts en Coenegrachts - WaarBenJij.nu verslag voetbal en bezoek ikageng - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Pieterjan en Kirsten Arnauts en Coenegrachts - WaarBenJij.nu

verslag voetbal en bezoek ikageng

Door: Kirsten en Pieterjan

Blijf op de hoogte en volg Pieterjan en Kirsten

07 April 2008 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Verslag: België-Nederland in Zuid-Afrika

Het was een bloedhete maandagavond, de spanning was te snijden en de blikken stonden op oneindig. Het was die avond dat het moest gebeuren, het land der Ollanders zou ten onder gaan… Het groepsgevoel bij de Belgen zat goed, men pepte elkaar op, gaf raad, bleef positief en vooral… het geloof in het victorie kraaien was er!
Na een korte, maar pittige opwarming werden de manschappen nog éénmaal bij elkaar geroepen. De regels werden duidelijk gemaakt en de teamopstelling werd in de praktijk gebracht. Aan alles was gedacht en de tactiek was enorm strak. De Belgen stonden nog nooit zo stevig in hun schoenen als die ene avond daar te Potchefstroom.

Het fluitsignaal werd gegeven en de eerste baltoetsen waren een feit. De Ollanders kwamen helemaal niet in het stuk voor en werden van het kastje naar de muur getikt. Men wist niet wat men zag, die avond… Al gauw werd er een aanval opgezet vanuit de Belgische verdediging. Arnauts P. zag Lijnen B. op een tactvolle manier achter de Ollandse verdediging door lopen. De bal werd gegeven en Lijnen bracht in één vloeiende beweging de bal laag voor doel, daar stond Alen M. aan de eerste paal om zijn eerste doelpunt te maken, 1-0. De euforie was enorm in het kamp der Belgen.
De Ollanders kregen de wedstrijd niet onder controle en dit was duidelijk te merken in het dikwijls domme balverlies door Pieters EJ. Een jongen die normaal toch wel wat over voetbaltalent mag beschikken. Maar de intimidatie lag hem zo hoog dat zelfs hij geen poot aan de bal kreeg.
Ondertussen belandden we in de 14de minuut van de wedstrijd. Weer een aanval van de Rode Duivels. Arnauts met de bal aan de voet iets voorbij het middenveld. Hij zag Lijnen weer achter de verdediging duiken, met een magistraal opwippertje bereikte de bal het hoofd van Lijnen die deze kans niet onbenut liet. Hij kopte de 2-0 tegen de netten… De Ollanders waren onder de indruk en terecht!
Het was een boeiende wedstrijd waar er goed werd gescoord. Tijdens de rust was de stand 5-3 in het voordeel van België. De overwinning werd al geproefd in menige monden van de landgenoten en supporters.

De tweede helft werd op gang gefloten. De Ollanders kwamen strijdlustig uit de kleedkamer, maar de Belgische verdediging hield goed stand en de aanval stond nog steeds zo scherp als een mes dat boter in twee klieft.
Er werd langs beide kanten nog vier keer gescoord tot dat het noodlot toesloeg. Een putje in het hobbelige gras velde Arnauts in de laatste speelminuten. De linker voet sloeg om en men hoorde het kraken tot in de tribunes. (Luc Nilis was er niets tegen) Arnauts werd afgevoerd en de wedstrijd stil gelegd.
In het ziekenhuis stelde men vast dat er een ligament in de enkel bijna of helemaal was afgescheurd. Gevolg: zes weken uit de strijd waarvan twee weken in de gips en vier weken fysiotherapie.
De wedstrijd had zijn tol geëist, maar het was de moeite waard want de Belgen versloegen de Ollanders met een schitterende 9-7, die avond…

Uw reporter ter plaatse: Arnauts Pieterjan


Uitstap Ikageng

Even een verslagje van een dag die ik tot nu toe de mooiste maar ook meest confronterende vond.
Afgelopen donderdag ben ik de hele dag op pad geweest met de maatschappelijke werkster in Ikageng, een nabij gelegen township. We gingen er op ‘huis’bezoek (eerder golfplaten bezoek) bij kandidaat-pleeggezinnen, kijken of hun omstandigheden wel ‘voldoen’ om een kind op te nemen. Onderweg naar daar was het een sport om de ‘putholes’ (diepe gaten in de grond) te ontwijken, de berg in eerste vitesse proberen op te komen en te zorgen dat we niet over slapende honden zouden rijden… Onmiddellijk toen ik uitstapte kwam er een zwerm kinderen om me heen, vragen wat ik daar kwam doen, ik was, waar ik woonde. Als ik dan trots mijn eerst geleerde woordjes in hun taal ‘het Tswana’ tevoorschijn toverde en zei dat ik een ‘social worker’ was, kon ik helemaal niets meer fout doen. De kinderen leerden mij een spel dat ze op straat speelden, met een zelf geïmproviseerde bal (een plastieken zak, gevuld met handdoeken) en we waren vertrokken voor een paar uren. Met een glimlach stapte ik de auto terug in. Op zoek naar het volgend huisje: het verwonderde me dat alle huisjes (hier noemen ze het ‘checks’) ook een nummer hebben! Ze hebben amper een dak boven hun hoofd, maar een nummer is er dan weer wel! Onderweg kwamen we een agressieve tante tegen die vond dat we moesten ophoepelen omdat we er niets te zoeken hadden. Even schrikken, maar altijd vriendelijk blijven lachen want als blanke sta je in de minderheid, sowieso. Bij onze volgende stop ging ik wat rondwandelen en begon wat met de mensen te kletsen. Ik zei dat ik dorst had en vroeg waar ik wat kon halen om te drinken. Dat bleek in een ‘trunk-shop’ te zijn: een man die achter tralies staat, een paar repen chocola en wat ‘cooldrinks’ verkoopt die hij vervolgens voorzichtig onder de schuif doorsteekt. Terug buitengekomen vroeg een stoere boy zich af waarom ik geen cola voor hem gekocht heb. Ik dronk een slok en gaf hem de rest: een gejoel en gejuich ontstond: ik heb hem de man van de dag gemaakt! Even verderop zag ik iets wat op een kerkje moest lijken. Ik ging een kijkje nemen en schrok toen ik binnenkeek: het zat er vol kleine kinderen! Ze zaten allemaal op één lange bank, het enige meubilair aanwezig in de ruimte. Ze zagen er allemaal vuil en onverzorgd uit. Er was één dame die een beetje toezicht hield en ik verbaasde me ervan hoe goed de kinderen naar haar luisterden. Er was geen speelgoed, geen tafels, geen stoelen, geen bord, geen slaapplaats… helemaal niks! Ik weet niet of de kinderen er verbleven of dat het een dagopvang was. Nadat de kinderen een liedje zongen voor me, vertrok ik met een week gevoel. En een boos gevoel. Hoe kan het nu dat ik er zelf moet achter komen dat zoiets bestaat? Waarom zeggen ze mij dat niet, waarom mag ik daar niets komen doen in plaats van oude bejaarden te entertainen of dossiers samen te vatten?
We vertrokken weer verder, nu richting begraafplaats. Nooit in mijn leven zoveel dode mensen bij elkaar gezien! Bij de meeste was er niet eens een grafsteen te zien. Elke zaterdag worden het aantal doden van de week, meestal door de gevolgen van aids, allemaal tesamen begraven. En dat zijn er wekelijks een hele hoop… Aids blijft hier de grootste doodsoorzaak, ondanks alle campagnes en gratis condooms die je overal vindt.
Na nog een paar huisbezoeken in stinkende en snikhete ‘checks’ ben ik toch blij dat Janine zegt dat we terug naar huis gaan. Ik voel me een beetje vuil en ben eigenlijk enorm gefrustreerd over het vele werk dat we er zouden kunnen doen en het feit dat we dat nu pas gezien hebben. Want alleen als blanke, buitenlandse, naar zo een plek gaan zou hetzelfde als een zelfmoordgedachte zijn! Maar nu ben ik dus vastberaden om daar iets te doen, ook al heb ik nog maar twee maanden, als ik op zijn minst al maar een aanzet kan geven tot iets, zou ik al heel tevreden zijn!

nieuwe foto's onder week 7 en 8, weekendje Warmbath en weekendje Dimalachite: http://s272.photobucket.com/albums/jj177/pieterjanarnauts/

  • 07 April 2008 - 19:13

    Grote Zus:

    Hey peoplekes!

    Leuk weer wat van jullie te lezen! Ik ben blij dat je alweer je moraal terug gevonden hebt en vastberaden bent er gewoon het beste van te blijven maken! Zeker doen! Hier heb je zolang naar uitgekeken, dat gaat een ligament niet verknallen hè! Het voelde wel vreemd aan, je zo op foto zien en u niet kunnen vast pakken. Maar goed, we gaan hier niet de emotoer op hè! Afgelopen zondag zijn Wim en ik op de Berendries naar de Ronde van Vlaanderen gaan kijken en ik moet zeggen... Veel is daar niet aan hoor! Wat sjowiekes die voorbij komen fietsen en niet eens terug wuiven... Pff... :-) Maar goed, Wim ging volgend jaar toch maar gewoon in de zetel blijven zitten, want met het naar dara wandelen en terug wandelen, verloor je toch wel wat zicht op het geheel... Ach ja... Ondertussen zit de eerste schooldag van het derde trimester er ook weer op en ik moet zeggen... Het was weer de moeite. Aanstaande zaterdag is het plantendag en als reclamestunt hebben we kippenkostuums gehuurd, dus als u op woensdag 9/04 en vrijdag 11/04 een kip ter hoogte van de Sint-Pietersschool in het midden van de weg ziet staan, ik verzoek niet mee te rijden of over te steken, ik maak gewoon reclame voor de plantendag... (cfr. In de gloria...)

    Zo zo, meer zinnige informatie heb ik niet of het duurt alleszins lang alvorens ik er op kom, dus sluit ik hier af!

    Broerke, maak het daar goed! Ik ben ervan overtuigd dat je je wel weet bezig te houden en anders... Volgende week laat ik mijn mannekes kennis maken met Zuid-Afrika en uw doen en laten, dus als je nog leuke weetjes hebt of dingen die ik ze zeker moet vertellen, laat maar van je horen hè!

    Dikke kus en knuffel en tot aan de telefoon!

    :-)

    Nog steeds the one and only big sister, alias kopke of dronken kind! :-)

  • 07 April 2008 - 19:14

    Sofecuador:

    wat een leuke foto's van bezoekje aan speffie en joris..hier geen ben en an op bezoek.. zelfs niet het minste berichtje vanuit school wat wijst op enige interesse. Jammer maar helaas, dat maakt het hier in Ecuador niet minder fijn :) We zitten al over de helft en kheb het gevoel hier nog maar pas te zijn.. de tijd gaat veel te snel naar mijn goesting maar ik geniet van elke seconde hier en heb nog helemaal geen heimwee. Hoop dat het jullie daar even goed afgaat maar ik twijfel er niet aan als ik jullie verhalen lees...
    Geniet van elk moment want het is zo voorbij..en denk nie teveel aan thuis want daar is weinig wat zo bijzonder is als wij nu meemaken.. wees lief voor elkaar en tot snel allebei, dikke besos van sofie

  • 07 April 2008 - 19:46

    Mama Mia:

    Hallo Pieterjan,

    Eindelijk heb ik even de tijd gevonden om jullie boeiende verhalen en belevenissen te lezen. Het doet me plezier dat je (ondanks het gipske) het goed maakt en dat je zeker zal slagen in je missie binnen enkele maanden.
    Vorige zaterdag heeft Guy je proberen te vervangen bij het pokeren. (Volgens Stijn ging het tamelijk goed.) Hij heeft er zelfs zijn nachtrust voor gelaten. Je vervangen als keeper riskeert hij niet.
    Te veel risico voor kwetsuren.
    Guy heeft het héél druk deze week (6 van de 7 avonden werken). Hij probeert je tijdens het weekend een berichtje te bezorgen.
    Hopelijk ben je snel weer op de been en kan je wat genieten van het bezoek van Anne-Astrid.
    Groetjes uit het koude Tienen,
    Mia


  • 07 April 2008 - 20:42

    Het Kriske:

    alweer een leuk verslag en heel mooie foto's..ik hoop echt dat je daar iets kunt doen in die snikhete checks.dat je daar een voldoening uit kunt halen!! geef er die 2 maanden nog maar een goei lap op! pj,verzorg je goed he!! wel goed dat de belgen gewonnen hebben. :-)
    fijne week daar en blijven genieten van het mooie zuid afrika!!
    kirsten,ik zie je super graag en ik hou van je.. dikke kus, het kriske.X.

  • 08 April 2008 - 08:41

    Mama:

    Helaba,
    Dag Pieterjan en Kirsten zo te zien was de voetbal een serieus evenement gelukkig hebben de belgen gewonnen en houden en was de eer eens voor ons. Het doet wel deugt te lezn dat je je terug wat beter in je vel begint te voelen nog een beetje doorbijten en het komt weer allemaal in orde. De foto's zijn weer schitterend om te bekijken en ik vind het fijn om zo te zien dat jullie er echt wel van genieten. pj je moet wel goed rusten want als je dit niet goed verzorgt zijn de gevolgen voor je hele leven dit zei mijn kinesiste. Ik hoop dan ook dat je geen onnodige risico's gaat nemen. Zeg je moet maar aan Anne-Astrid laten weten wat je graag hebt dat ik aan haar mee geef bijvorbeeld een doos leonidas pralines,... je ziet maar. Ik ga asluiten de groetjes en een hele dikke knuffel van mama die je heel graag ziet en je ongelooflijk veel mis.
    Ps: Vergeet opa zijn verjaardag niet hé op 14 april!!

  • 12 April 2008 - 09:50

    Mama Kirsten:

    sorry voor het berichtje van wouter. ik was er niet bij en hij moest zich weer eens aanstellen in de koffiehoek.(bij p.wolfs)

  • 12 April 2008 - 11:28

    Mama Kirsten :

    dag lieve schat,zo te zien alles dik in orde met je.ik heb weer genoten van je verslag.ik hoop alleen dat je geen onnodige risico's gaat pakken om je doel te bereiken.ik heb er alle vertrouwen in dat je weet wat je doet.het zou verschrikkelijk zijn moest er iets met je gebeuren.hier gaat alles zijn gewone ganetje.Ik moet van mamke alle verslagen uitprinten zodat ze kan je hele doen en laten kan volgen.Ze gaat een mooie brief schijven en meegeven aan ons.Er zijn heel veel mensen van wie je veel groeten krijgt.bij deze is dit gedaan.Kirsten ik zeg het misschien niet vaak maar ik mis je wel hoor.ik ben dan ook heel blij dat ik je binnenkort weer eens kan vastpakken en een dikke kus kan geven.Ik kijk er zo naar uit.Zo dit was het voor deze keer en ik hou van je.dikke kus van je lieve mama.doe pieter-jan de hartelijke groeten en wens hem veel beterschap en verzorg hem maar goed.

  • 14 April 2008 - 17:05

    Stinus:

    ah compadre,
    weer ff geleden he man da we iets van u gehoord hebben. Hoe zit et met de gips enzo? Slaat de verveling ni te hard toe?
    Hier is alles gelijk gewoonlijk he, verloren met de zaalvoetbal, ni veel feesjes, ...
    wel nog is e pokerke gedaan bij den huybrechts zijn thuis, behoorlijk wa gewonnen, jaja gewonnen :-)
    Voor de rest, gisteren (zondag) behoorlijk marginaal gaan doen aan zee met de cm. volledig fout verkleed enzo (lees: paarse trainingsbroek, met alle kleuren bolletjes-fietstrui ed) En dan zo gekleed in ne shike tea-room iets gaan drinken.
    Het kamp zie ik volledig zitte, echt coole mense, alleen de basiscursist jongens waren nog wa aan de stille kant en ni verkleed ofzo, ma die trekken we nog wel mee, willen of ni :-)
    Ma goed, laat nog is van u horen en hou u goed.
    De groeten daar!

    de stinus

  • 16 April 2008 - 16:31

    Wouter:

    pertjan dag wouter tomhams en bruno
    ik weet het niet

  • 16 April 2008 - 20:45

    Srake:

    wat een geweldig voetbalverslag > was je opvoeder of journalist :)

    ps kirry, hoeveel goalen heb jij gescoord ;)

  • 18 April 2008 - 15:24

    Kwaky:

    vanavond onze eerste show yah :)
    SubFox gaat de wereld veroveren! Best wel wat nerveus eigenlijk!

    Maja voor de rest hier gebeurt niet veel é. Buiten da we dik touche hebben. Pokertornooike bij huybie was lachen, stinus heeft daar dik gewonnnen, amai.

    Wel kan ik u al met trots melden dat Bongo, ik, Vita en KHLim SAW volgend jaar ORTHOROCK organiseren (22/10/08) op de parking van den Happy Snooker.
    Ook de N8 wordt terug de Link enzo, vreemde boel. maar ons optreden gaat dus door in de Link.
    Goh, twas kiesweek van mercurius, vrij kalmkes gebleven eigenlijk.
    Nu zondag vertrekken we op natuur(bokke)week, dus das ideaal!!!

    Nog ffkes:
    Het is vreemd, altijd met zn driekes op trek ipv zn vieren. Buiten dat ik de laatste weken meer ambras met truf(t) heb gemaakt dan iets anders, want nu werkt em voor school é... dan heeft em gene tijd voor nix :)
    Hou u nog wa sterk met uw poot in de beton!

    cheers
    kwaky

  • 24 April 2008 - 17:17

    Stinus:

    ff reagere op de reactie van de kwaky, hun eerste optreden ligt momenteel achter hun en het was echt wel inorde, hier en daar zo nog wa automatismen die er in moeten, ma voor een eerste optreden chapeau!
    wij hebben in leuven ook dees week ons kiesweek gehad, en we hebbe zelf e wereldrecord gebroken.
    iets meer dan 1300 man heeft tegelijkertijd mentoskes in 2 liter flesse cola light laten vallen. Heel et ladeuze ene grote fontein :)
    voor de rest volledig akkoord met et rare gevoel van de kwaky, drie is toch maar drie he :-p
    de ruziekes viel wel mee ze, truf had gwn zijn stages en had daar behoorlijk wa werk voor enja dan hebt ge al is wa minder tijd he om weg te gaan int weekend (vooral dan als ge in de week weggaat he :-p )
    ma goed, laat nog is van u hore en tot ne volgende

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieterjan en Kirsten

wil je foto's zien? ga dan snel naar: http://s272.photobucket.com/albums/jj177/pieterjanarnauts/

Actief sinds 23 Jan. 2008
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 38457

Voorgaande reizen:

04 Februari 2008 - 17 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: