toppertjes van de week! - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Pieterjan en Kirsten Arnauts en Coenegrachts - WaarBenJij.nu toppertjes van de week! - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Pieterjan en Kirsten Arnauts en Coenegrachts - WaarBenJij.nu

toppertjes van de week!

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Pieterjan en Kirsten

08 Maart 2008 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Een maand is inmiddels voorbij gevlogen! Intussen zijn we al wat ingeburgerd in het Zuid-Afrikaanse leventje, durven haast al zeggen dat ‘het zijn gangetje gaat’… in hoeverre dat hier kan natuurlijk! Hier een overzichtje van onze ‘topmomenten’ van de week!
‘Snoek en Bierfees’: Groot feest van het ‘Dienssencentrum vir Bejaardes’ waar we moesten opdienen. Met ons beste pak aan slaagden we er in de oudjes te bedienen zonder smossen! (We geven toe, wel met een beetje gezeur achter de schermen). Hard gewerkt en blij dat we terug in ons bedje konden kruipen. Wat ons opviel was dat er geen enkele zwarte persoon op het feest was, nochtans heeft dit Dienstencentrum ook een setting in Promosa (een zwart township) Of jawel! Er waren wel 4 zwarte dames… aan de afwas.
Avondje stappen: vooral een toppertje voor Pieterjan want voor mij was het feesje al afgelopen om 1 uur (gewoon vermoeidheid). PJ landde om half 6 wat op zich geen probleem is, ware het niet dat we naar Pretoria vertrokken om half 9 ‘s morgens! Na een tukje in de auto onderweg te hebben gedaan, kon hij er weer tegenaan en het was weer een prachtige dag! Adrie (onze contactpersoon) nam ons mee naar eerst een groooot shoppingscentrum (die Rrrranden hebben gerrrold!) vervolgens naar het ‘Voortrekkersmonument’ waar ik oprecht geïnteresseerd was in de geschiedenis van dit land. (Wie had dat ooit gedacht!) Later ook nog naar het Parlement gegaan en echte Afrikaanse marktkraampjes leeg geshopt (met echte Afrikaanse aanklampende verkopers). Op de terugweg onze hoogstaande zangsondes aan het oor van Adrie bloot gelegd en zij heeft op haar beurt laten zien dat een dame op leeftijd wél kan autorijden…’s Avonds werden we uitgenodigd door onze buren die gekookt hadden voor ons. We deden ons best om het lekker te vinden en brachten hen ook de Belgische ‘Jump-cultuur’ bij :)
Stage bij de bejaarden in Promosa: dit was écht een toppertje! Wat een zaligheid om daar stage te mogen doen.. Echte Afrikaanse mama’s op leeftijd die ons verbaasden met hun fysieke toestand! Er werd gelachen, gezongen en gedanst en dit al vanaf 10 uur ’s morgens. Ook wij moesten er aan geloven en het Belgisch volkslied zingen voor de hele groep. Pieterjan heeft een goede stem en vooral… hij kan toon houden! Maar zelfs dat hielp niet in combinatie met mij.
Volgende week moeten we een voorstelling geven over België, de week erna gaan we ‘zitdansen’ en we hebben ook al een uitje naar het shoppingscentrum gepland!
Een dalmoment deze week was toch weer ‘Hospice’, het schooltje met de ‘Tswana’ sprekende kleuters en peuters. Ik heb voor de eerste keer op het punt gestaan om het op te geven en gewoon weg te gaan… Als dat niet erg is! Knutselactiviteit voorbereid rond Pasen: grote paaseieren getekend en uitgeknipt (heel het kot aan het werk gezet) met als doel ze dit te laten versieren met stukjes papier (op vraag van de vrijwilligers daar, om de vaardigheid van het knippen plakken bij te brengen) Daar aangekomen: geen scharen, geen lijm, geen papier. Ik kon niet eens uileggen dat het paaseieren waren en géén maskers (zoals de kinderen dachten). Dan wilden we ‘zakdoekleggen’ spelen, kregen niet eens uitgelegd dat ze in een kring moesten gaan staan. Ik naar binnen, hulp vragen ( ze stonden met zijn 5’en in de keuken), niemand reageert. Af en toe komen de vrijwilligers naar binnen en dan slaan ze de kinderen met een stok of knijpen ze met hun nagels in hun oortjes en gaan vervolgens weer weg. Als toekomstige opvoeders in spe is het echt moeilijk zoiets te zien! En daar sta je dan met als je mooie pedagogische vaardigheden, vers meegekregen van school… ’t Is echt enorm frustrerend en ik weet gewoon niet wat mijn meerwaarde als opvoedster daar is. Nochtans is ons beloofd geweest met de maatschappelijk werkster mee te mogen op huisbezoek, maar dat is intussen ook alweer 3 weken geleden. Het is moeilijk om niet negatief te zijn naar de mensen die daar werken toe, want het zijn vrijwilligers, ze zullen het goed bedoelen en het zal cultuur zijn zeker!
Doe je ogen dicht en denk aan een schooltje in Afrika… daar zijn wij geweest vrijdag! Dat was echt geweldig! We mochten een groepssessie geven in een groepje van zes jongeren tussen 13 en 15 jaar. We mogen dat 1 keer per maand daar doen, de sessies gaan over ‘ wie es ek (wie ben ik)’, het hanteren van emoties etc. Heel tof! Het was een schooltje, gelegen in the middle of nowhere na een paar afgelegen grindwegen te zijn afgeslagen. Onderweg gewoon giraffen gezien, niet te geloven he! Het waren allemaal zwarte kinderen die daar zitten aan veel te kleine banken in veel te kleine klassen. Heel lieve kinderen, die in het begin erg verlegen en onwennig waren maar een partijtje ‘soccer’ (voetbal) op een dor voetbalplein kan wonderen doen! (zeker met een roodharige keeper die er niks van bakt).
Gisterennamiddag + avond onszelf getrakteerd op een paar cocktails, die onze goede vriend en noorderbuur Kees niet goed bevallen zijn. Een paar hechtingen en een open arm na een valpartij vannacht (‘Ik had het gat in de weg niet gezien’) bezorgde hem een flinke kater vandaag!
Vanavond is het hier Braai met onze nieuwe vrienden, de buren!
Het gaat ons hier dus goed, met zijn vele ups en kleine downs!
Dankjewel voor de vele en leuke reacties.
Foto’s komen er weer aan, dus houd de site maar in de gaten! (ook bij foto s van ‘hospice’ komen nieuwe foto’s te staan!) check: http://s272.photobucket.com/albums/jj177/pieterjanarnauts/
Heel vele groetjes uit het regenachtige Potchefstroom!

  • 08 Maart 2008 - 14:58

    Kwaky:

    Door het verspreiden van de jump-cultuur zullen jullie na jullie jumpstage op het matje geroepen worden bij Ben é!

    Duidelijk werkpunt: Wij marginaliseren afrika NIET!!!

    Uw terwijl allicht jumpende en steevast woonachtig te Tienen (Marginale driehoek Tienen-Aarschot-Diest)
    Kwaky

    ps: en ja PJ, ik woon aan de verkeerde kant vd steenweg ja...

  • 09 Maart 2008 - 11:23

    Grote Zus:

    Dag broer en Kirsten,

    Al weer een bewogen week achter de rug lees ik! Toch blijf ik het enorm fascinerend en bewonderenswaardig vinden wat jullie daar allemaal doen en meemaken! De vele ups verzachten onwaarschijnlijke die enkele downs, maar ik kan me inbeelden dat je in het "heetst van de strijd" daar weinig boodschap aan hebt of in geloofd. Alleszins, ik geniet van de verhalen en zal aan beider lippen hangen bij de terugkeer!

    Het ga jullie goed, ik ga varkenshaasje met kroketten, boontjes en bloemkool eten!

    Hele dikke knuffel en zoen!

    Byekus!

    :-)

  • 09 Maart 2008 - 14:10

    Suzy Schoofs:

    Kirsten en Pieter-Jan,

    Fijn zoveel van jullie te horen via jullie verslagen.
    Wat een ervaringen!!! Jammer met ook downs, naast de ups, maar wat een rijkdom aan ervaringen!!
    Ik wens jullie nog een boeiende, leerrijke, ... stage verder.
    En denk aan wat Margot reeds aangaf: Hakunamatata, zorg maar dat je geniet, Hakanuamatata, het is maar hoe je het ziet, je hebt geen zorgen, zorg maar dat je geniet, het is een theorie, filosofie, hakanunamatata, ... (met hulp van mijn zoontje seppe)

    Groeten
    Suzy

  • 09 Maart 2008 - 19:13

    Karen De Neve:

    Dag Kirsten,

    Vorig jaar ik in het Avondland, nu zijn de rollen spijtig genoeg omgedraaid

    Blij te lezen dat het je daar goed vergaat! Zeker blijven genieten, want vooraleer je het goed beseft zijn de maandjes alweer om ...

    Ook blijven volhouden bij je kleuters en peuters. Het vergt tijd en veel inzet, maar het zal beloond worden. Ik heb ook gezwoegd om 1 - 2 - 3 piano uitgelegd te krijgen met mijn schamele woorden Xhosa.

    Khoop dat je zoveel mogelijk de kans krijgt om daar wat rond te reizen (zeker doen!! vooral richting t zuiden ;) ) en verder met volle teugen genieten, maar daar twijfel ik niet aan!!

    Veel liefs,

    ps: de Amarula al geprobeerd?


  • 10 Maart 2008 - 10:48

    Sofie:

    Amaai, wat een leuke tijd daar! Het lijkt daar super te gaan met jullie!
    Het is gek, je bent nog maar een maand weg en der zijn er nog zovele te gaan!
    Maar het bevalt u daar en dat is wat telt! We zien elkaar binnenkort weer op school tijdens de BBQ hé!;)

    Supervisie zal gek zijn dit jaar, waar is mn speelmaatje naartoe hé!;)

    Dikke kus en amuseer daar nog ongelofelijk!:)

    xxxxxxxxx

  • 10 Maart 2008 - 17:57

    Mama:

    Hallo Pieterjan en Kirsten,
    Het is fijn jullie handel en wandel daar zo te volgen. Het lezen van jullie ervaringen met ups en downs is zeer boeiend ja Pieterjan als ik Katrien hare pc mee neem naar Kumtich zitten oma en opa op de eerste rij om je ervaringen daar te kunnen lezen en te genieten van de mooie fot's ze vinden dit geweldig.
    Allesinds verlies vooral de moed niet en geniet ervan want dit is een unieke ervaring. Het ga jullie goed de groetjes aan jullie allemaal en tot een volgende keer.

  • 10 Maart 2008 - 18:49

    Srake:

    Hey meid,

    wat heb je dat weer mooi geschreven! En ik moet het toegeven niet alle maatschappelijk werkers zijn even tof:-)

    laat de moed niet zakken bij die kindjes!!

    kus

  • 11 Maart 2008 - 12:43

    Kleine Zus:

    Hey broer en Kirsten,

    Het eerst wat mij opvalt. Kirsten moet al het zware typewerk daar verrichten. Pieterjan doe ook eens moeite :-).
    Heb eens even de tijd genomen om jullie lange bericht en vele foto's te lezen en te bekijken. Terwijl ik hier examens aan het printen ben kan ik ook even een berichtje nalaten. Jaja, de examens zijn weer bezig. Mijn voorraad rode balpennen ligt al weer klaar. Man eigenlijk gaat de tijd snel, het tweede trimester zit er al weer heel bijna op...
    Arme kindertjes in hospice. Als die 'vrijwilligers' nog eens met de stok slagen of knijpen met hun vieze nagels vind ik dat ge da gewoon moet terug doen. Een koekje van eigen deeg geven noem ik dat :-). Maja, die mensen weten niet beter. Jammer dat jullie harde werken daar nog niet veel heeft opgeleverd, maar da komt nog wel!
    Misschien een tip: werk met afbeeldingen om aan de kindjes te laten zien, willen jullie een kring maken laat dan een afbeelding van een kring zien en doe da dan na. Ik weet wel niet hoe het daar zit met jullie mogelijkheden tot 'didactisch materiaal', maar het is maar een ideetje. En misschien kunnen jullie met muziek werken. Zeggen ze niet dat muziek een universele taal is?
    Maarja denk ik dan, van op ne afstand van veel te veel kilometers is da natuurlijk allemaal gemakkelijk hé...
    Ondertussen rolt mijn tweede examen uit de printer. Man ik ben er fier op :-)
    Gisteren en vandaag had/ heb ik wel niets te doen. Vandaag moest ik zelfs helemaal niet naar school. Dus ben ik aan een tekenproject begonnen. De bedoeling: mijn mickey en minnie mouse T-shirt uitvergroten en natekenen. Het resultaat, geen minnie en mickey van de T-shirt, maar van een andere tekening + mijn minnie is te groot om er nog een even grote mickey naast te plaatsen. Geen nood, dan maak ik maar 2 aparte tekeningen. De eerste is er van af en ik ben er wel fier op.
    Ik ga hier mijn wederreactie afsluiten, ik denk er ineens aan dat ik toch nog een klein dingetje voor school moet doen en ik moet goei punten blijven scoren, dus kan ik maar beter in gang schieten!

    Ik hoor nog wel van jullie...

    Toedels en noedels,

    Moi met de sproeten!

  • 11 Maart 2008 - 22:12

    Het Kriske:

    hey liefje en pj.
    super van jullie avontuur. blijven doen gelijk jullie bezig zijn!! leuke feeske aan het bouwen daar!! geniet van alles!!
    ey liefje, hele dikke kus en ik hou van je!! x..

  • 11 Maart 2008 - 22:14

    Het Kriske:

    en alweer leuke foto's. kheb ze juist gezien. fijn om jullie daar zo bezig te zien!!
    kirsten, hele dikke knuffel en mega kus ..X..

  • 13 Maart 2008 - 00:38

    Jarno:

    Hallo Pieter Jan,

    Hoe gaan dit aan die andere kant van die wereld? Tamelik goed lyk my na die lees van u berig.
    Geniet dit daar in Suid-Afrika!

    Groete aan julle almal,

    Jarno

  • 13 Maart 2008 - 10:10

    Truf:

    Begin anders daar ook ne marginale driehoeken tussen Potje Stroom en 2 naburige dorpen?

    Trouwens, PJ, we hebben touch :-)

  • 14 Maart 2008 - 18:21

    Leen:

    Hey Pieter-Jan en Kirsten,

    ik heb het eindelijk aangedurfd om jullie site nog eens te komen bewonderen en ik probeer niet jaloers te worden. ;)

    Het doet deugd om te lezen dat jullie het daar zo goed hebben. Ik vermoed dat jullie ook zware tijden zullen kennen, maar dat weegt niet op tegen de positieve ervaringen.

    Geniet ervan! Ik ben zeer benieuwd om die avontuurlijke verhalen in het echt te aanhoren.

    PJ, je weet wat je te wachten staat eens je terug bent: een gevulde pokertafel en minstens drieduizend frisse pintjes!

    Tot binnenkort :)

    Leen X

  • 14 Maart 2008 - 18:35

    Leen:

    Hey Pieter-Jan en Kirsten,

    ik heb het eindelijk aangedurfd om jullie site nog eens te komen bewonderen en ik probeer niet jaloers te worden. ;)

    Het doet deugd om te lezen dat jullie het daar zo goed hebben. Ik vermoed dat jullie ook zware tijden zullen kennen, maar dat weegt niet op tegen de positieve ervaringen.

    Geniet ervan! Ik ben zeer benieuwd om die avontuurlijke verhalen in het echt te aanhoren.

    PJ, je weet wat je te wachten staat eens je terug bent: een gevulde pokertafel en minstens drieduizend frisse pintjes!

    Tot binnenkort :)

    Leen X

  • 14 Maart 2008 - 19:06

    Mama Kirsten:

    Dag schatje,ik hoef niet te vragen of het goed gaat met jullie!Het gaat jullie goed af.Geef pieter-jan een complimentje want hij heeft de foto's mooi op orde gezet.Ook een dikke proficiat voor jou trouwens,want je schrijft heel mooi.Ik geniet iedere keer weer van je mooie verslagen!Er zijn heel veel mensen(klanten)die naar je avonturen vragen en iedere keer vertel ik hondeduit.Ik vertel het graag want ik ben heel fier op onze dochter,en ben blij dat we je niet tegengehouden hebben om deze unieke ervaring op te doen.Heel veel kusjes van de hele bende hier.Mama,papa,steven,sander en wouter.Weet dat we veel aan jullie(pieter-jan en jij)denken,en wees voorzichtig.

  • 15 Maart 2008 - 13:27

    Papa Bunsbeek City:

    het wordt tijd dat ik ook eens iets van mij laat horen. voor te beginnen ga ik zeggen(ik bedoel:mailen)dat ik GEEN hoofdletters gebruik ( te moeilijk want mijne pink komt niet tot de shift locktoets), dus alles in't klein. ten tweede: als er volgens jullie fouten in staan ,ik bedoel schrijf- of spellingsfouten ,welnu dat zijn GEEN fouten, maar dat is zuid-afrikaans, maar ik ben nog maar pas begonnen met mijn taallessen, dus af en toe zal het zelfs lijken dat ik in het nederlands bezig ben. okee, dit als inleiding.
    ( ik hoor pj al denken: laps, het gezever zal eens beginnen, en hij heeft nog gelijk ook).
    dus hier nu het serieuze gedeelte:

    dag jongen en dag kirsten

    de gebruikelijke retorische vraag : hoe gaat het? stel ik niet, want uit jullie veelvuldige berichtgeving kom ik heel wat te weten over julie verblijf, jullie stage en daarbij horende opdrachten, jullie doen en laten.
    voor het thuisfront is het biezonderste om te horen en te lezen dat alles goed gaat, ook al komen er (soms) zware dagen of moeilijke momenten.het is fijn om te vernemen dat jullie daar ontzettend goed werk verrichten, dat jullie steeds opnieuw de moed vinden om er voor te gaan en ondanks alles erin blijven geloven.blijf volhouden, maar met jullie gedreven enthousiasme zal dat zeker lukken.
    wat ik me soms afvraag ( en op de foto's kan ik dat niet goed zien): beginnen jullie er al niet een beetje zuid afrikaans uit te zien, zo'n iets donkerder kleurtje, iets dikkere lippen, oei met naar beneden te scrollen zie ik de onderkant al van dit bericht, moet ik daar al stoppen? ? wacht effen, ik ga het eens vragen... (terug)twee mogelijkheden: stoppen en sluiten of een nieuw bericht na dit. ik kies voor het laatste, dus bereid u maar voor.
    momenteel is het hier een lekker weertje, ik hoor(buiten) de eerste grasmaaier ronken, niet te geloven dat morgen het reeds palmzondag is (palm is hier geen bier, maar wel een echte palm).mama heeft deze voormiddag de paaskorf aan de voordeur opgehangen, maar ik denk wel dat die terug weg is tegen half juni als ge thuiskomt). dat einde van mijn schrijfruimte schuift altijd maar op, dus daar komt toch geen einde aan, dan weet ik niet wanneer ik moet stoppen en nog veel erger: anneleenheeft me net uitgelegd dat als ik vanonder ben op "plaats reactie" moet klikken, maar als ik daar niet geraak, wat dan? één oplossing: de rest blanco laten en stilletjes- zonder dat de computer het ziet- ineens naar daar gaan en zorgen dat ik rapper ben dan de pc en dit bericht al doorsturen ( ben seffens terug)

  • 15 Maart 2008 - 14:07

    Papa Bunsbeek City:

    gelukt. nu het vervolg.
    pj, ik heb in de week met pierre ( en theo) van de camping in weiswampach gebeld en pierre vroeg hoe het met het" kleine jongetje" ging.ik vertelde hem van uw avonturen en ik moest u de groeten doen als ik u eens hoorde , maar ik doe ze nu dus.trouwens , in juli gaan we terug naar weiswampach.
    kirsten, in een van uw berichten liet je verstaan dat ge s'morgens zoveel moeite had om pj uit zijn bed te krijgen.is dat nog altijd zo? ik leef met u mee als ge dat elke morgen opnieuw moet doen: alleen al om die reden is uw stage geslaagd als dat kunt volhouden.
    mama is intussen druk bezig met paasversieringen, trouwens van pasen gesproken, kennen ze dat daar ook? EN PAASEIEREN? WAT IS DAT NU? ALLEMAAL HOOFDLETTERS. per abuis op een of andere toets geduwd, sorry.
    hierbij ga ik het laten, genoeg gez.v.rd, ik wens jullie beiden nog veel moed en doorzettingsvermogen en hoop dat er serieuzere berichten komen uit belgie( ik vind die twee puntjes niet om op die "i" van belgie te zetten, dus ik zet ze dan maar hiernaast) ..
    het gaat jullie goed, veel geluk en zoals de mama van kirsten altijd schrijft: weet dat we veel van jullie houden, goede moed en het allerbeste.

    papa ( en de rest van de familie)

    o ja , pj, als jullie terugkeren op 17/06/2008 in amsterdam op de luchthaven: ik kom u dan ophalen, ge kunt me herkennen aan een rode roos in het knoopsgat van mijn jas en ik heb schoenmaat 42( zowel links, als rechts).

    veel liefs en ik zal wel ergens lezen of ik nog eens iets mag mailen ( of niet)nogmaals sorry van die hoofdletters en doet jvbhhj rtchcqc en svgr (v ili a=b en yrb lyl2 VY de groeten

  • 15 Maart 2008 - 14:13

    Papa Bunsbeek City:

    die dubbele puntjes in belgie moeten niet op de "i" maar op de laatste "e", maar ook die vind ik niet.

  • 15 Maart 2008 - 16:13

    Ann Cox:

    dag Kirsten en Pieter Jan,
    jullie ervaringen kunnen al tellen !
    Ik hoop dat er nog veel kunnen bijgebreid worden.
    Veel succes nog en misschien tot volgende week? een kleine groet?
    wij komen namelijk een weekje naar Warmbaths; Joan heeft voor ons de hele week geregeld om daar een project op te zetten voor drie departementen: SAW, BALO en GEZ; ik weet niet of een 'tripje' naar jullie erin zit;
    ik hoop het een beetje; zoniet zal ik zeker aan jullie denken vanuit Bela Bela en kan vandaar ook jullie sfeer wat opsnuiven;
    blijf goed voor elkaar zorgen en voor alle kindjes daar !
    Nog een heel mooie, leerrijke en levensonvergetelijke stage-ervaring!
    vele lieve groetjes en kusjes
    Ann

  • 15 Maart 2008 - 21:05

    An(nie) Lafelt :

    sterk! al die activiteiten en belevenissen. En hier is het zaterdagavond en zelfs geen volleybal. Van hieruit bekeken lijkt het allemaal onwerkelijk, wat jullie daar allemaal beleven en wat kansen jullie daar krijgen!!! Ook al eens frustrerend lees ik ..ja wat had je gedacht??? Zelfs de KHLIM heeft niet alle wijsheid in pacht. Doet het maar met vele gebaren en de beste bedoelingen en dan is het al lang goed. Ik vind jullie website mooi en goed te hanteren.
    Doen jullie maar verder zo en hou het vooral weer gezond!
    goede raad van tante!
    liefs van ons allen uit Lafelt(Oma incluis)
    An

  • 17 Maart 2008 - 01:37

    Kwaky:

    Amai, Jos ge kunt é pakske zeveren zenne!
    PJ, nogmaals... we hebben touche man! Touche!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieterjan en Kirsten

wil je foto's zien? ga dan snel naar: http://s272.photobucket.com/albums/jj177/pieterjanarnauts/

Actief sinds 23 Jan. 2008
Verslag gelezen: 605
Totaal aantal bezoekers 38457

Voorgaande reizen:

04 Februari 2008 - 17 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: