weekoverzicht - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Pieterjan en Kirsten Arnauts en Coenegrachts - WaarBenJij.nu weekoverzicht - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Pieterjan en Kirsten Arnauts en Coenegrachts - WaarBenJij.nu

weekoverzicht

Door: Kirsten en Pieterjan

Blijf op de hoogte en volg Pieterjan en Kirsten

22 Februari 2008 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Drukke week achter de rug, hoogtijd voor een verslag! Alles begint nu zowat in zijn plooi te vallen, de week is goed gevuld! We zullen een overzichtje geven van de toppers van de week

Zaterdag: op weekend met de 4 Hollanders en de 4 Belgen! Ons eerste doel was Sun City, zo een 250 km rijden met de auto. En jawel, Mega Kirsten zat achter het stuur! Alles ging vlot, dat links rijden/links schakelen is goed te doen! De wegen zijn ook in goede staat en onderweg was het vooral genieten van de prachtige landschappen. Sun city is zo een beetje het ‘Las Vegas’ van Zuid-Afrika. Het kon ons niet bekoren, maar je moet het eens gezien hebben en een plonsje in de nagemaakte zee heeft veel goed gemaakt!
Na Sun City bezocht te hebben, vertrokken we richting verblijfplaats. Onderweg eerst nog even gaan eten bij Bulls in the Bush, één of ander afgelegen gezellig restaurantje. Met onze buikjes vol reden we een beetje verder naar Farmers Lodge. Het was ondertussen al donker geworden en toch best wat akelig om te rijden. Een geluk dat het niet zo ver was. Aangekomen bij onze verblijfplaats werden de kamers verdeeld. Ik sliep met Evelien, de Oost-Vlaming en Pieterjan had het genoegen om een tweepersoonsbed te delen met de Hollander, Evert-Jan. Gezellige boel was het daar…

Zondag: heeeeeel vroeg (half 5) uit bed om de zonsopgang te kunnen zien in Pilanesberg (dierenwildpark). Dat was zeker de moeite! (de foto’s ook) na daar zo een anderhalf uurtje te hebben rondgereden en nog niet één dier te hebben gezien, gaven we de moed niet op.. en we werden beloond! Giraffen, olifanten, zebra’s, nijlpaarden… kruisten doodleuk ons pad (het nijlpaard niet he). Het was echt fantastisch, je gelooft het allemaal niet als je er niet bij bent! Tegen een uur of 2 terug huiswaarts vertrokken ( 7u moest de ‘kar’ binnen zijn) We begonnen met volle moed aan de trip huiswaarts, maar al snel zaten we fout. We hebben echt op een gegeven moment in de middle of nowhere gezeten met een tank die bijna leeg was. Goed voor de groepssfeer! Na een trip van bijna 5 uren dan toch veilig en wel terug ‘thuis’. Waar we meteen het goede nieuws ook ontvingen dat we alletwee geslaagd zijn in school! Whoehoe!

Maandag: bezoek aan het lokale hospitaal. Zeker de moeite, als ik kon, zou ik graag daar mijn stage willen doen. Maar dat is niet meer mogelijk. Die dingen die je daar ziet, dat is in België gewoon niet voor te stellen! Een klas van 25 kakelende studenten in een ‘intensive care’, zonder ontsmet te worden. Het is een staatsziekenhuis, dat wil zeggen dat er alleen maar zwarten komen. Ze moeten vaak een hele dag wachten vooraleer ze behandeld kunnen worden, ook al hebben ze dringende hulp nodig, omdat er de administratie gewoonweg een ramp is!

Dinsdag: eerste dag stage in SAVF, een soort OCMW/familiehulp. Mensen komen naar daar om gesprekken te helpen met de sociale werkers. Het voornaamste waar de organisatie zich mee bezig houdt is adoptie, of het plaatsen van kinderen in een instelling/pleeggezin. Geen gemakkelijke job, er was een medewerkster (26 jaar) die haar ontslag heeft ingediend owv een ‘burnout’. We hebben er voornamelijk gewacht! Ondertussen uitleg gekregen over de werking en we kregen een video te zien van een vrouw die de duivel uit haar kind wilde drijven. Die video was gemaakt met een gsm door een leerkracht die daar op huisbezoek ging. Brr, bijna een griezelfilm. Vaak kunnen de sociale werkers niks doen, staan ze machteloos tegen het juridisch systeem dat veel te lang duurt. Namiddag zijn we mee mogen gaan op huisbezoek in een township (Ikageng). Je gelooft niet wat je daar ziet. Op twee km van waar wij zitten, wonen mensen in huisjes bestaande uit golfplaten, binnen is het SNIKheet en een deel van de bevolking heeft er gewoonweg geen water. Het waren vriendelijke mensen, maar ze hebben ons toch sterk afgeraden om er ’s namiddags en ’s avonds te komen. Onze taken voor de volgende keren zijn groepssessies uitwerken en uitvoeren en we mogen gesprekken mee volgen met de cliënten! Spannend!

Woensdag: stage in het dienstencentrum voor bejaarden. Oh my god. Het was zowat de Rotary club der bejaarden daar! Ze komen naar het centrum om hun voeten te laten masseren, hun haar te laten kappen of gym te doen… en wat studeren wij? Ahja opvoedkunde. En er wordt elke dag van de week een andere kleur gedragen: maandag is roze, dinsdag groen, woensdag (als wij daar zijn) geel enz.. en Pieterjan mag geen korte broek meer aan en ik moet nauwer aansluitend bloesje dragen. Gelukkig mogen we vanaf volgende week naar Promosa (een andere township) om daar een project uit te werken met de bejaarden ginder. Dat zien we zeker wel zitten. Deze organisatie is wel veeleisend naar ons toe. We hebben een heel schema gekregen, wat bijna elk vrij moment van ons opvult! Vaarwel vakantie!

Donderdag: terug naar de kindjes in de Hospice! We hadden een mooi plannetje opgesteld wat we zouden doen die dag en met volle moed trokken we naar ginder (dit keer met het gammele taxi busje en de vele zwarte medemensen). We hebben ze ‘mooi weer vandaag’ van Bart Kaël geleerd! Dat was een topper! We zijn naar de ‘baas’ van het ding geweest, nu hebben we een hoop meer informatie gekregen over de werking ervan. We kunnen de dingen nu wat meer plaatsen en zijn er achter gekomen dat we met onze mooie structuur niet ver zullen komen. De prioriteiten liggen helemaal ergens anders: de kinderen krijgen eten, er is medicatie, een mooie infrastructuur enz.. daar zijn ze heel erg trots op! De werking krijgt geen subsidies van de overheid en draait dus op vrijwilligers. Pedagogische aspecten staan dus als laatste op hun lijstje.. wat begrijpelijk is. De meeste kinderen zijn weeskinderen, ouders zijn meestal al gestorven tgv aids of een andere levensbedreigende ziekte. Je ziet aan sommige kinderen dat ze echt ziek zijn, aan andere dan ook weer helemaal niet. Onze taak zal in het vervolg ook niet meer ‘kleuterjuf en meester’ spelen zijn, maar we mogen ons meer bezig houden met de achtergrond van de kinderen, thuissituatie enz. We mogen met de ‘Social Worker’ mee op huisbezoek.. Weeral spannend en wordt zeker vervolgd!

Vrijdag: naar school! Met ons beste pak aan trokken we (weeral veel te vroeg) richting universiteit om er al een heuse presentatie (in het Engels) te geven! We hadden groepswerk gekregen om een of andere organisatie hier te ontleden. Geen gemakkelijke opdracht, in een land waar het sociale systeem helemaal anders is dan het onze. Maar we hebben dat, zoals we wel zijn, weer goed gedaan! Tegen volgende week moeten we een ‘businessplan’ uitwerken, dat is eigenlijk echt niks voor opvoeder, maar voor maatschappelijk werkers. Dus we zullen zien wat we ervan gaan bakken!
De plannen voor dit weekend zijn niet gek veel, maar één ding weten we zeker: wij gaan uitslapen!

Baie groetjes uit het hele warme (de laatste dagen rond de 40 gr.) Zuidafrika! We hebben tegenwoordig draadloos internet van de school hier tegenover, dus het is mogelijk om te bellen/skypen/mailen, dus laat jullie gaan!
Nieuwe foto’s zijn er!

Dikke zoeloezoenen!

• 22 Februari 2008 - 19:59

Nicky:

Hoi Mega Kirsten,

Als ge deze avonturen meemaakt...dan zijt ge gewoon mega:-) Jullie hebben jullie werk daar wel! Tis echt wel allemaal sjiek he. En dan die foto's...das gewoon geweldig, kunnen we een beetje meegenieten van dat mooie afrika!
    Snoezie, zorg daar goed voor jezelf en geniet!!!

Tot gauw, xx

• 24 Februari 2008 - 18:29

De Paashaas:

dag collega paashaas :-) ik lees dat je het goed hebt aan de andere kant van de wereld. Vind het geweldig om te weten wat je daar allemaal uitspookt, zo missen we je een beetje minder! Hoop dat je veel levenservaring opdoet en een tijd om nooit te vergeten.
    veel groetjes
    sylvia

• 25 Februari 2008 - 09:56

Gretelpetel:

Hallo daar!
    Eindelijk tijd om een postje te doen. Waar ziek zijn al niet goed voor is! Quelles belles histoires! Idd, om jaloers op te zijn. Man, man, toch! Ik zie het helemaal zitten om af te komen. Maar tegen de tijd dat de baby uit de buik is, ben jij alweer terug in Vroenhoven City... Het zal voor een andere keer zijn. Ge moet nog maar wat verder gaan studeren en dan nog es op Erasmus gaan, dan komen Flippie, ik en de babbie af.

Ja, nu kunt ge niet meer langs mijn buik heen kijken. En ik kan 'm ook niet meer negeren, want de baby is echt een sjotterke. Soms zie ik van die gekke bobbels uit mijn buik komen, hihi, best grappig. Flip natuurlijk jaloers, dus af en toe een conversatie van de papa in spe met de buik. Aandoenelijk!

Zeg, ik ga nog wel es mailen via uw hotmail-account. HOpelijk checkt ge dat adres nog.
    Buiten het ziek zijn, is alles hier prima. Net druk weekend op de unief achter de rug met de infodag en al die 18-jarigen die nu moeten gaan kiezen wat ze willen studeren... Over 14 dagen moet ik in het stàdt (yes, in Antwerpen) reklaam gaan maken voor onze unief. Dat belooft. Ik ben me mentaal al aan het voorbereiden. Drie dagen moet ik daar op de SID-in gaan staan. Olé, olé!

Ondanks alle ellende daar bij jullie, zou ik dat toch liever doen dan drie dagen schilderen in Antwerpen, maar soit. Nie zagen! Allez, Kir, hou u goed daar (maar zo te lezen lukt dat wel aardig); leer veel, geniet veel, groetjes en veel liefs van Gretelmetbeebieindebuik en Flip.

• 25 Februari 2008 - 17:45

Mama:

hallo pieterjan en kirsten,
    het is fijn te lezen dat jullie het goed stellen daar in het verre zuid-afrika. zo te zien doen jullie dat goed had natuurlijk niet anders verwacht. pj opa en oma hebben gisteren ook naar e foto's gekeken ze waren er erg blij mee zo kunnen ook zij uw doen en laten volgen. Afin geniet er maar met volle teugen van en doe maar heelgoed je best tot nog eens

• 25 Februari 2008 - 18:46

Yvette:

Hela pj ik zie dat je het daar geweldig naar je zin hebt de foto's zijn gewoon geweldig en de verhalen lezen als een boek.Genieten jullie daar maar lekker tussen de bedrijven door!!!!! Volwassen moet je nog lang genoeg zijn .Groetjes uit Bunsbeek xxxxxx

• 25 Februari 2008 - 21:07

Sarah:

hey kir (en pieterjan natuurlijk)

merci voor de babbels die we hebben ondanks de grote afstand!! Ik had ze even nodig

dikke kus en beleef nog vele avonturen!

• 28 Februari 2008 - 21:49

Kwaky:

Yuwkes,

Vandaag alles gaan regelen met Ben voor dat optreden in de N8, nog eens merci dat je daarvoor gezorgd hebt é PJ!
    We zullen u belonen met enkele foto's :)
    De N8 zal gesloopt worden!!! ;-)

cheers
    kwaky

ps: morgen rijden de boys (-1) nog eens uit!

• 29 Februari 2008 - 17:10

Mama Kirsten:

dag schatje,alles onder controle zo te zien.wat een avonturen beleven jullie.Ik zou er graag bij zijn(niet als mama natuurlijk)Papa en ik praten veel over jou.We missen je heel erg,maar weten ook dat dit jou ding is.We zijn heel blij dat we naar je toe komen,dat we je nog eens kunnen knuffelen,want dat mis ik .Tot de volgende keer!dikke kusjes van je mama.Doe de groetjes aan Pieter-Jan van ons allen.xxx

• 29 Februari 2008 - 17:35

Wouter:

dag misgazetje.Hoe gaat het ? hopelijk alles goed daar, ik mis je heel fel ik wou dat ik al bij je kon zijn(ik meen het echt.) hoe gaat het trouwens met je stage hopelijk goed.zijn de dieren daar mooi ? groetjes Wouter.

• 01 Maart 2008 - 12:19

Denise:

dag kir ik heb net je verslagen gelezen.gewoon te gek, echt jou ding.Met ons alles in orde.ik mis je en denk veel aan je.dikke kusjes en knuffels van nieske,lukske en sammeke.