eerste stagedag - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Pieterjan en Kirsten Arnauts en Coenegrachts - WaarBenJij.nu eerste stagedag - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Pieterjan en Kirsten Arnauts en Coenegrachts - WaarBenJij.nu

eerste stagedag

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Pieterjan en Kirsten

15 Februari 2008 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

onze eerste stagedag zit erop! 't Was.. euhm.. chaos! Iedereen die me kent weet dat ik wel van een beetje chaos houd, maar hier kon ik zelfs mijn draai niet in vinden!We kwamen aan om 7u30 sochtends, (de dagen beginnen hier extreem vroeg) en om 9u kwamen de kindjes op hun gemakske binnen getaffeld. ZEER schattige kindjes, allemaal zwartjes/mokka's.. ik houd nog een plaatsje over in mijn valies :-) Wij dachten, we gaan eens kijken hoe ze dat hier doen en dan een beetje meehelpen.. viel dat even tegen! Er waren geen juffrouwen (daar is geen geld voor) alleen 2 vrijwilligsters die dachten even vakantie te kunnen nemen omdat wij er waren (fijn dat ze ons vertrouwen). Daar sta je dan! 30 joelende kinderen die ons besprongen en het ergste was: ze spreken (en verstaan) alleen maar Tswana! Maar wij hebben, zoals we zijn :-), onze plan goed getrokken. Alleen moet ik niet meer gaan verven met ze als ik alleen ben. voor de rest is er dus geen enkele structuur, de kids komen binnen (ik dacht dat het een weeshuis was, maar het is een soort crèche) en die spelen en krijgen pap. dat is het. accomodatie genoeg overigens, alle materiaal dat je nodig hebt, mooie infrastructuur, maar het wordt niet gebruikt. ook is alles in het engels en dat verstaan ze niet. ons gezag werd stevig ondermijnd! Pieterjan iemand in de hoek gezet, geleerd met een lepel te eten en niet met de handen.. tevergeefd! Maar we geven niet op! We gaan er helemaal voor. We gaan een structuurbord opstellen, samen met de vrijwilligers en de sociaal werkster en samenwerken met de kleuteronderwijzers in spé hier op kot. Verder ligt die crèche in een township, ernaast ligt een ziekenhuis, en geloof me: daar wil je niet verzorgd worden! volgende keer moeten we met de 'taxi' terug. die komt 1 of 2 keer per dag en dan staat er een gigantische rij aan te schuiven, ik vraag me af hoeveel negers er in zo een busje kunnen! Eindelijk, dit is het échte Afrika!

  • 16 Februari 2008 - 00:55

    Dieter:

    Fijn te horen dat ook jullie stage begonnen is! Veel succes ermee en geniet ervan!
    Groetjes uit Stellenbosch

  • 16 Februari 2008 - 19:10

    Grote Zus:

    Yow brother en Kirsten!

    Fijn te horen dat die eerste stagedag jullie meteen werk om handen heeft bezorgd! Het is goed dat jullie met veel enthousiasme de uitdaging aangaan! Laat jullie zeker niet demotiveren, maar laat elke val een kracht zijn die je gebruikt om weer recht te staan! Als er iets is waarmee ik kan helpen, geef gerust een seintje!

    Dikke knuffel en tot gauw!

    Ik ben enorm fier op jullie gedrevenheid en werk! Blijf ervoor gaan en vooral, blijf genieten!

    Grote Zus has spoken (Boeh!)

  • 17 Februari 2008 - 10:56

    An(nie) Coenegrachts:

    dag Kirsten,
    als ik uw eerste stagedag lees bekruipt ook mij de zin om de handen uit de mouwen te steken!!! een tante op pensioen zou daar ook nog kunnen van pas komen... doen is nog iets anders! Gefeliciteerd met deze Grote Oversteek en hou het veilig he! ik zal met veel spanning uw verhalen lezen.
    Liefs
    An&John

  • 17 Februari 2008 - 16:12

    Tine (ortho Student):

    hallo,

    hier ben ik weer. Tine, 2e jaar, ortho die super graag naar afrika wil :-).

    Amai, leuke eerste stagedag =D lijkt me helemaal niet gemakkelijk maar wel heel interessant. Ik sta er nog altijd van te kijken dat zoiets kan in 2008. maar goed dat ze jullie daar nu hebben he =D

    Als ik jullie ervaringen lees dan krijg ik alleen nog maar meer kriebels om naar afrika te gaan volgend jaar.

    nog heel veel succes daar en doe het nog goed daar.

    groetjes Tine

  • 17 Februari 2008 - 18:45

    Tijl En Co:

    dit is toch wel om "jeloes" op te zijn. Fijn te lezen dat het avontuur jullie bevalt.
    Tijl wil ook naar afrika...
    Zitten thuis met computertroubels, doen u nog wel ne fatsoenlijke mail met bolle buik en verbouwperikelen
    Missen ons speelkameraadje ...

    Dikke kus van Tijl en wim en dina
    PS ik ga flink op het potje en gan naar school na de paasvakantie!!

  • 18 Februari 2008 - 21:39

    Nielzzzzzzzzzzzzzz:

    Joew joew joew,

    hier is het half 11, daar half 12, nog geen heimwee? Al doen en de foto's mij vermoeden dat het daar prachtig is. Ik hoop dat jullie het daar een beetje naar jullie zin hebben en een geweldige ervaring opdoen. Maar dat zal wel lukken, volgens mij is het een fantastisch land. Ik raad jullie ook ten zeerste af om eens op een eenwieler naar Kenia te fietsen, niet omdat eenwielers gevaarlijk zijn, maar omdat Kenia gevaarlijk is. Maar dat zullen jullie ook wel weten. Pieterjan, ik hou u er aan: 1 bak als ge op een foto staat met een leeuw terwijl ge hem streelt, 2 bakken als ge hem kunt meepakken, 3 bakken als ge hem het liedje van de leeuwenkoning kunt laten zingen, en 4 bakken als ge het door 2 leeuwen kunt laten doen, en de 2de leeuw zingt een maat later als de eerste leeuw en draagt een latex outfit.
    Hier in Bunsbeek is het nog steeds the same, eat drink sleep ... =) Al ga ik dit weekend wel lekker vegetarisch eten.
    En tot slot, nog 2 vragen die mij al een hele tijd bezig houden.
    1) Welk bier hebben ze daar?
    2) Hoe noemt een inwoner van Tokyo? Tokyjood? Tokyjohaner? Tokyonees? ...

    Met veel hoogachting en zelfdunk en excuses voor het uitbundig gelul

    Niels

  • 19 Februari 2008 - 09:02

    Helen (nicht Kir):

    Goed bezig lieverd!
    xxx

  • 19 Februari 2008 - 18:20

    Mama Van Kirsten:

    dag schatje,ik heb je foto's en de verslagen gezien samen met wouter en sam.we wachten vol ongeduld op het vervolg.dikke kussen van de ganse bende.doe ook de groetjes aan pieter-jan.

  • 20 Februari 2008 - 18:29

    Kwaky:

    Jaja, doen gelle maar fars met jullie stoere foto's!

    Wat hebben jullie gemist?
    => Doe eens iets raar met je haar TD van Vita ;)

    Lachen man lachen, en dan naar Diepenbeek zonde da ze da feesje daar om 3u neerhaalde... WHOOP WHOOP, it's da sound of da police!

    heftige verhalen!
    vreemde mensen

    Gelukkig hebben we ons Diane nog!

    groetjes

    Senior

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieterjan en Kirsten

wil je foto's zien? ga dan snel naar: http://s272.photobucket.com/albums/jj177/pieterjanarnauts/

Actief sinds 23 Jan. 2008
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 38465

Voorgaande reizen:

04 Februari 2008 - 17 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: