hallo thuisfront - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Pieterjan en Kirsten Arnauts en Coenegrachts - WaarBenJij.nu hallo thuisfront - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Pieterjan en Kirsten Arnauts en Coenegrachts - WaarBenJij.nu

hallo thuisfront

Door: Kirsten en Pieterjan

Blijf op de hoogte en volg Pieterjan en Kirsten

13 Februari 2008 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Dag lieve mensen!
Tijd gevonden voor eens een deftig verslag.
Na pas een weekje hier te zijn hebben we al heel wat indrukken opgedaan.
Eerste en vooral: het gaat heel goed met ons! Pieterjan is rood en ik neig al naar een bruine teint. In ons huisje zit het inmiddels helemaal vol, de tussenstand is: 8 Belgen – 4 Hollanders – 1 Zambiaan – 1 Zuid-Afrikaan + twee Belgische indringers uit Pretoria die hier maar al te graag zouden willen blijven. Een gezellige bende!
We zijn nog steeds niet gestart met onze stage (alles op het gemak) maar donderdag is the big day! We gaan onze eerste dag doorbrengen in een weeshuis van een township met kinderen die besmet zijn met HIV. Het is geen zwarte wijk, maar een ‘gekleurde’ wijk (de mokka’s dus :)). De overheid gaf vroeger geld aan dit weeshuis, maar de nieuwe regering heeft dat afgeschaft, we zijn dus benieuw wat we te zien gaan krijgen. Er verblijven zowat 50 kinderen, we weten niet goed wat onze taak precies zal zijn, maar we kijken er wel naar uit. Ik heb trouwens al een township gezien, was dat even schrikken! Allemaal uit zinken platen bestaande huisjes of verroeste caravans die een stad buiten de ‘sjieke’ stad vormen. Wat een contrast. Je vormt je er wel een beeld van op voorhand, maar het zo in real life zien is best confronterend. Er sterven wekelijks 500 mensen aan HIV die dan verzameld worden en op zaterdag massaal begraven worden.
We zijn ook al naar school geweest voor een kleine introductie. Er studeren slechts 20 mensen Social Work. ’t Is een beroep dat hier eigenlijk is voor mensen die te veel tijd hebben of voor vrouwen wier man veel geld verdient. De meisjes ( en één jongen ) die in onze klas zitten zijn heel vriendelijk maar heel snobistisch. Eigenlijk de hele stad bestaat uit snobs, een beetje het Zuid-Afrikaanse Hasselt. De blanken hier zijn enorm racistisch en het is moeilijk om te integreren bij de zwarte bevolking.. iets dat ik heel graag wil! Maar het lukt stapje voor stapje. In het algemeen is het een ‘veilige’ stad, er gebeuren niet veel overvallen of verkrachtingen. De jongens die op bezoek zijn uit Pretoria zijn erg jaloers op ons omdat er hier mensen gewoon over straat lopen! En ook ’s avonds iets gaan drinken in het centrum zoals wij kunnen, is blijkbaar niet vanzelfsprekend. Om maar een beeld te geven hoe onveilig sommige gebieden kunnen zijn. Maar ’s avonds heb ik het hier toch ook niet te stijf moet ik zeggen. Laatst liepen we met een groep terug naar huis en er stonden ‘zwarte bendes’ in onze straat, en echt, ik scheet bijna in mijn broek! Terwijl er waarschijnlijk niets aan de hand was. Mede door de verhalen die je van de blanken hoort.. hoe hard ik ook dacht geen vooroordelen te hebben, ik heb ze toch.
Verder hebben we ook al een aantal mooie dingen gezien hier. Ik ben zondag naar een leeuwenboerderij geweest (zie foto’s) we zijn naar de dam hier in Potchefstroom geweest, vandaag zijn we naar (het Zuid-Afrikaanse) Parys geweest en volgend weekend gaan we naar Pilanusberg (natuurreservaat met wilde dieren). Eigenlijk is het gewoon allemaal te gek voor woorden, terwijl het leven in België zijn gangetje gaat zitten wij aan de andere kant van de wereld, in het warme zonnetje de tijd van ons leven te hebben! Het besef dat we nog zo lang hier zullen zijn, komt soms wel eens naar boven, maar we genieten vooral! Morgenavond onze eerste braai, olé olé!
Onze tweede serie foto’s staan inmiddels ook online, checken die handel!
Baie groeties uit Potchefstroom en een lekkere dag!

• 13 Februari 2008 - 14:21

Grote Zus:

Hey partypeople!

Geniet, geniet, geniet, ik kan het denk ik niet vaak genoeg zeggen, maar blijf met beide voeten op de grond. De harde werkelijkheid van het dagelijkse leven van heel wat mensen daar zal daar wel voor zorgen, maar blijf ook nuchter... In de niet-alcoholische betekenis van het woord en in de zin van: streef geen wereldverbetering na...

Afin, ik moet verder gaan werken aan mijn rapporten, harde realiteit voor mij en laat jullie dus. Dikke knuffel en het ga jullie goed!

Veel succes morgen op jullie eerste stagedag en tot gauw!

Ciaokes! :-)

• 13 Februari 2008 - 14:50

Correctie...:

PieterJan is van nature rood...

• 13 Februari 2008 - 19:37

Margot:

Hallo Kirsten en Pieterjan
    Het doet deugd te horen dat jullie beiden goed en wel zijn. Laat ze donderdag zien wat we jullie geleerd hebben! Groetjes uit Hasselt en hakunamatata